22 March 2012

Omg! high cholesterol? high pressure too!




Tadi aku pegi buat health screening di dewan besar, University. so dipendekkan cerita setelah siap mengambil ujian air kencing & ujian darah the result is so meruntun jiwaku tatkala Puan Nurse tu explain yg aku punya kolestrol is very high! aku rasa cam nk pitam pun hado and suddenly aku terfikir? Celah mana pulak lemak ni nyorok utk berat aku yg hanya 43.3 kg ni ek?


And utk result² yg lain alhamdullilah buah pinggang, gula, garam, darah eye and hearing test semua ok.

Apelagi habis je buat health screening tu aku pun dg pantas nye men'goggle'kan diri mencari cara utk mengurangkan kolestrol since drp kata² Puan Nurse tu tdi mcm da teruk beno nye. so inilah hasilnya yg m'buatku tersenyum. sharing is caring :)

Cara merendahkan kolesterol dalam darah ♥
  1. Kurangkan pengambilan minyak jenis lemak tepu (minyak, kelapa, santan, lemak daging)
  2. Pilih minyak bersumberkn tumbuhan (campurkan minyak kelapa sawit dengan minyak jagung atau soya)
  3. Kurangkan pengambilan makanan berlemak tinggi (daging berlemak) dan buangkan kulit ayam & itik
  4. Elakkan makanan yang mempunyai "trans fat" (spt pastri berkrim, makanan segera, majerin, fast food, ice cream & instant coffee)
  5. Gantikan sebahagian daripada daging dengan kekacang, tauhu, tempeh yang rendah rendah lemak dan tinggi gentian and lastly gambo dibwh boleh m'jelaskan segalanya

Chaiyokkk! chaiyokkk! gambate! cannot wait to see the result after 3 months!

No comments:

Post a Comment

shukran jazilan ♥